АБИ ІНКЛЮЗІЯ БУЛА УСПІШНОЮ

АБИ ІНКЛЮЗІЯ БУЛА УСПІШНОЮ
Останнім часом усе більше батьків дітей з особливими потребами бажають, щоб їхні діти навчалися та виховувалися разом зі здоровими однолітками. Це сприяє їх соціальній адаптації. І хоча під час інтеграції такі діти відчувають певні труднощі, це стає

30.10.16

Навчальний заклад, який впроваджує інклюзивну форму навчання, надає дитині з особливими потребами, по-перше, можливість здобути освіту відповідно до своїх індивідуальних здібностей; по-друге, вільно спілкуватися та займатися спільними справами зі своїми однолітками. І безперечно, інклюзивне навчання є корисним і для звичайних дітей, бо вони вчаться розуміти проблеми інших, стають толерантними, добрішими.
Вже багато років Одеський центр професійно-технічної освіти надає професійну освіту учням з порушеннями слуху в спеціальних та в інклюзивних групах. Ми вже маємо досвід навчання учнів з особливими потребами, педагогічний колектив закладу вже готовий цим досвідом поділитися з іншими, але самостійно впоратись із цим завданням дуже важко.
Для успішного впровадження інклюзивного навчання, потрібно працювати над створенням відповідного освітнього клімату. Йдеться, насамперед, про розвиток позитивного ставлення до ідеї інклюзії, до дітей з особливими освітніми потребами та до можливостей їхнього розвитку і навчання у суспільстві. Воно повинно здійснюватися на всіх рівнях - від системи навчання студентів педагогічних навчальних закладів та системи підвищення кваліфікації досвідчених учителів-практиків до формування відповідної суспільної, громадської думки стосовно інклюзії. Також важливо формувати переконання, що інклюзія це справа, за яку увесь навчальний заклад несе спільну відповідальність.
Освіта дітей з особливими потребами передбачає включення їх у загальну діяльність разом з іншими дітьми, починаючи вже з дошкільного віку. Потім ці діти отримують базову та середню освіту у звичайних школах, або ж у спеціальних школах-інтернатах. Далі продовжують навчання у професійно-технічному навчальному закладі, або, за бажанням, у ВУЗі. Дуже важливими є контакти між всіма цими навчальними закладами щодо навчання учнів з особливими потребами. Обмін досвідом надає педагогічному колективу величезну допомогу під час переходу до нових ролей, адже організація інклюзивного навчання вимагає пристосування до потреб дитини з особливими потребами не тільки приміщення, відповідно облаштованого робочого місця для занять, а й програмно-методичного забезпечення, надання додаткових послуг такій дитині, організації індивідуального підходу до неї.
Інклюзивне освітнє середовище формується вчителем, але не одним вчителем, а цілою командою педагогів і фахівців – колективом, який працює в міждисциплінарній співпраці, підтримуючи контакти з тими навчальними закладами, де дитина навчалась раніше. Таким чином створюється своєрідна «доріжка» навчання і виховання особливої дитини. Іншими словами, вони передаються «із рук в руки» від одного колективу до іншого, що безперечно, допомагає набагато краще пристосуватися до потреб таких учнів.
Саме тому 19 жовтня 2016 року на базі Державного навчального закладу «Одеський центр професійно-технічної освіти» в рамках спецкурсу «Управління навчальним закладом в умовах інклюзії» була організована зустріч представників Державного закладу «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» та Державного навчального закладу «Одеський центр професійно-технічної освіти». Студенти магістратури денної та заочної форми навчання Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського, що здобувають освіту за спеціальністю «Управління навчальним закладом» мали змогу ознайомитись з особливостями управління професійно-технічним навчальним закладом в умовах інклюзії.
В невимушеній дружній атмосфері були обговоренні практичні питання навчання та виховання учнів з особливими освітніми потребами – з порушеннями слуху, зроблено висновки.
Кожна група, де навчаються учні з порушеннями слуху – особлива. І крім питань про організацію робочого місця та пристосування навчальних програм виникає безліч додаткових. Це і робота класного керівника в інклюзивній групі, і спілкування учнів між собою в позаурочний час, і специфіка викладання загальноосвітніх та спеціальних дисциплін, і просто спілкування…
Як же подолати цей так званий «мовний» бар’єр? Адже дуже хочеться спілкуватися прямо, без постійної допомоги перекладача з жестової мови. За словами класного керівника, викладача вищої категорії Задорожної О.О., відповіді підказують самі учні. Ця відповідь – поступово вивчати мову жестів, а слабочуючі учні з великим задоволенням допомагають у цьому і одноліткам, і педагогам.
Викладачі вищої категорії Ладиженська С.В. та Боброва Т.Б. поділилися досвідом використання опорних конспектів, робочих зошитів, відеопрезентацій. Майстер виробничого навчання, викладач спеціаліст І категорії Вдовиченко О.В. розповіла про впровадження в нашому навчальному закладі дистанційно-модульної інклюзивної освіти за допомогою сервісів Google Apps.
Обговорили також і питання про участь в експерименті Всеукраїнського рівня за темою: «Технологія забезпечення доступності освітнього простору професійно-технічного навчального закладу для учнів з порушеннями слуху».
Під час зустрічі всі учасники семінару-практикуму мали нагоду відвідати позакласний виховний захід в інклюзивному навчальному закладі - свято української пісні. Особливістю тут є те, що вся інформація перекладається на жестову мову за допомогою перекладача, аби учні з порушеннями слуху теж могли долучитися до загальних справ.
У лабораторії кухарів учасники семінару мали можливість скуштувати традиційні українські страви, приготовлені учнями з порушеннями слуху, які отримують професію «Кухар; кондитер» в рамках декади їх професії.
З допомогою сурдоперекладача учні з порушеннями слуху у міжрегіональному навчально-практичному центрі для підготовки монтажників санітарно-технічних систем та устаткування, що місяць тому відкрито на базі Центру, продемонстрували гостям використання нових інструментів і обладнання компанії Геберіт.
Питання організації інклюзивного навчання можна обговорювати довго, і це, безперечно, важливо. Але коли педагоги бачать це все у дії, щось десь глибоко в душі перевертається. Співпраця між дошкільними навчальними закладами, школами, вищими навчальними закладами, які ведуть підготовку майбутніх вчителів та управлінський персонал надзвичайно актуальна. Ось такі зустрічі, коли педагогічні працівники та представники адміністрації можуть спостерігати за щоденним життям і повсякденними потребами учнів з особливими потребами дають відповіді на безліч запитань. Це великий практичний крок до того, аби інклюзія була дійсно успішною для всіх сторін навчального процесу.
Щиро дякуємо професору кафедри управління освітніми закладами та державної служби ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» Черненко Наталії Миколаївні та адміністрації Одеського центру професійно-технічної освіти за організацію зустрічі.
Досвід, отриманий під час проведення семінару-практикуму, неодмінно буде корисним у професійній діяльності всіх його учасників на рівні не лише міста Одеси, а й України, та, навіть, закордоном. Оскільки в магістратурі ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» здобувають освіту представники з різних куточків нашої країни та студенти-іноземці.

Використані джерела:
1. Супрун І.В. Інклюзивне навчання – шлях до рівного доступу до якісної освіти. Матеріали педагогічних читань «Інклюзивне навчання – рівний доступ до якісної освіти». - м. Донецьк – 2011 р.
2. Передумови успішної розбудови інклюзивного середовища. Режим доступу - http://studopedia.org/6-114235.html
#Odessa, #SEIOCVE, #VocationalEducation, #StudentsWithHearingImpairment

#ДолаємоБар'єриРАЗОМ  #OvercomeBarriersTogether #інклюзія

 

 

Источник: ОЛЬГА ИВАНОВНА ВОЛОШИНА

Предыдущие статьи