Німецько-український проект „Професійна освіта для української будівельної галузі“

Німецько-український проект „Професійна освіта для української будівельної галузі“

Німецько-український проект  „Професійна освіта для української будівельної галузі“
Розвиток науково-технічного прогресу у ХХІ столітті зумовлює глибокі соціальні, економічні та культурні зміни. Процеси глобалізації та євроінтеграції дали можливість співпрацювати з іноземними державами,

08.08.15

обмінюватися досвідом, переймати нові технології. У будівельній галузі

України з’явились нові матеріали, технології, інструменти, які покликані 

задовольнити основні вимоги суспільства – якість, швидкість, заощадливість, 

енергозбереження, які дозволяють оптимізувати будівництво. 

Одним з напрямків системи професійно-технічної освіти України є 

європейська інтеграція. Важливим кроком у цьому є налагодження активної 

співпраці з іноземними компаніями: наприклад,"Henkel", "Knauf", 

"Bosch"(Німеччина), «Geberit» (Швейцарське бюро співпробітництва).

У жовтні 2014 року стартував німецько-український проект 

„Професійна освіта для української будівельної галузі“ (Berufliche  Bildung  

für  die  ukrainische  Bau  branche“), який проходив у Міжвиробничому 

навчальному центрі будівельного господарства Франкфурт (Одер), 

Німеччина. 

Учасники проекту 45 осіб –  педагоги професійно-технічних 

навчальних закладів, коледжів України та працівники  української державної 

будівельної корпорації «Укрбуд».

Проект „Професійна освіта для української будівельної галузі 

“(Berufliche  Bildung  für  die  ukrainische  Bau  branche) здійснювався   

спілкою Глобел Проджект Партнерс (Global Project Partnerse) (зареєстрована 

спілка) у співпраці з Центром надання професійного сприяння 

(зареєстрованою спілкою, з.с.)  Будівельної промислової спілки Берлін-

Бранденбург з.с. (BFW).

Завдання спілки BFW ―  передачає, обмін німецьким досвідом у галузі 

професійної  освіти та підвищення кваліфікації на трьох курсах з відповідно 

15 досвідченими викладачами різних навчальних закладів України. 

Міжвиробничий навчальний центр будівельного господарства 

Франкфурт (Одер) один із 15 ліцензованих у Німеччині начальних центрів, 

який у 1995 році був прийнятий до експлуатації. 

До складу Міжвиробничого навчального центру будівельного 

господарства Франкфурт (Одер) входять: навчальні майстерні для різних 

будівельних професій (техніка сухого будівництва, будівництво доріг, 

будівництво дерев'яних споруд, спорудження стін, будівництво з бетону та 

залізобетонних  конструкцій, оздоблення поверхонь керамічною плиткою, 

санація бетонних споруд), функції навчальних майстерень пристосовані під 

конкретні потреби професійної освіти; приміщення для семінарів з фахової 

теоретичної підготовки; власний готельний комплекс з 44 кімнатами на двох 

та їдальня.

У міжвиробничому навчальному центрі будівельної галузі у 

Франкфурті-на-Одері здобувають освіту та отримують нові компетенції та 

вміння:

 учні із будівельних підприємств;

 співробітники із будівельних підприємств;

 учні починаючи з рівня 7 класу професійну орієнтацію;

 молодь та дорослі за дорученням центрів зайнятості нову кваліфікацію 

шляхом освіти чи підвищення кваліфікації, т.п..

У листопаді 2014 року два педагогічних працівника ДНЗ «Одеський 

центр професійно-технічної освіти» (із сорока п’яти учасників проекту)  

взяли участь в проекті у складі другої та третьої групи з курсів: Fachrichtung 

Ausbau та Fachrichtung Hochbau.

Мета навчання – підготовка тренерів; обмін німецьким досвідом 

професійної освіти та перепідготовки фахівців для будівельної галузі 

внутрішнього оздоблення і обладнання та наземне (висотне) будівництво.

У травні 2015 року відбувся ще один важливий етап німецько-

українського проекту „Професійна освіта для української будівельної галузі“ 

(Berufliche  Bildung  für  die  ukrainische  Bau  branche), за замовленням 

Міністерства закордонних справ Німеччини,  для 15 директорів професійних 

центрів України,  в якому взяв участь директор ДНЗ «Одеський центр 

професійно-технічної освіти» Сущенко С.Б.

За програмою проекту делегацію ознайомили з матеріально-технічною 

базою 

Міжвиробничого навчального центру будівельного господарства Франкфурт 

(Одер), з дуальною системою професійного навчання на прикладі будівельної 

галузі; провели зустрічі у професійних корпоративних організаціях та 

об'єднаннях ―  фахових спілках (об’єднаннях), які надають підтримку системі 

дуальної професійної освіти Німеччини, ХВК, ІХК, АХК ― ремісничої  та 

промислової палати східного Бранденбургу, Асоціації ТПП Німеччини, 

Будівельної спілки, Інституту професійного навчання, Центру професійної 

орієнтації Служби зайнятості, компетентного центру екологічного 

будівництва та підвищення професійної кваліфікації  м. Котбус. 

Разом з тим, директори ПТНЗ України відвідали NCC Deutschland 

GmbH, Європейську школу Оберштуфенцентрум Пальмнікена та ін. 

Для України досвід навчання за дуальною освітою ― це новий напрямок 

в системі професійної освіти. 

Німеччина має великий досвід з розвитку системи дуальної 

професійної освіти і привертає увагу багатьох країн світу. 

Приблизно половина молодих людей після школи набувають в рамках 

дуальної системи одну з 350 офіційно визнаних державою навчальних 

професій.

Навчання професії відрізняється від звичайного професійного 

навчання, характерного для багатьох країн, у тому числі й України. 3-4 дні на 

тиждень на підприємстві ведеться практичне навчання, а теорія спеціальності 

викладається 1-2 дні на тиждень у професійній школі. Термін навчання ― від 2 

до 3,5 років. Пропозиції підприємств у сфері професійно-технічної освіти 

доповнюють міжвиробничі навчальні курси та інші заходи з придбання 

кваліфікації. 

Професійне навчання фінансують підприємства, які виплачують учням 

грошову винагороду, і держава, що бере на себе витрати з навчання в 

професійній школі. 

В даний час професійним навчанням молодих людей займаються 

приблизно 500000 підприємств, система держслужби і представники вільних 

професій. Більше 80% учнівських місць надають малі та середні компанії, 

приватні підприємства. Завдяки наявності дуальної системи частка молодих 

людей, які не мають професії або учнівського місця, в Німеччині порівняно 

невелика: всього 4,2% серед тих, кому від 15 до 19 років. Поєднання теорії і 

практики гарантує високу кваліфікацію ремісників і робітників.  Професійне 

навчання ― це початок кар'єри, що дає можливість при подальшому навчанні 

стати майстром. Різні заходи щодо підвищення професійного освітнього 

рівня дозволяють навіть отримати ступінь магістра (міжн. Зразка) в одному з 

вишів.

У Німеччині навчальні професії в рамках дуальної системи 

затверджуються в тісній співпраці між федерацією, регіонами і соціальними 

партнерами. Сама професійна підготовка орієнтується на вимоги ринку праці 

та забезпечує молоді, завдяки широкій спеціальної кваліфікації, професійну 

мобільність.

Залежно від професії навчання триває від 2 до 3,5 років. Учні на 

підприємстві отримують грошову винагороду від даного підприємства. 

Фінансування системи здійснюється підприємствами і державою. Дуальна 

система відрізняється від чисто шкільного професійного навчання, що 

практикується у багатьох країнах, двома характерними ознаками: 3-4 дні на 

тиждень навчання проходить на підприємстві і 1-2 дні ― в професійній школі.

Навчання на підприємстві входить в компетенцію федерації, а навчання 

в професійній школі ― компетенція відповідного регіону.

Навчання на підприємстві здійснюється в умовах, що відповідають 

сучасним технічним вимогам, на сучасних верстатах і обладнанні. Великі 

підприємства організовують навчання власних навчальних майстернях і 

безпосередньо на робочих місцях. 

На дрібних підприємствах учні навчаються відразу на робочому місці.

Дуальна система постійно вдосконалюється завдяки новим навчальним 

професіями в нових сферах трудової діяльності та модернізації організації 

професійної підготовки за вже існуючими професіями. З самого початку цей 

тип навчання тісно пов'язаний з практикою. Тому відразу після закінчення 

навчального закладу випускник може пред'явити потенційному роботодавцю 

багаторічний досвід роботи за фахом. У фінансовому відношенні учень, який 

навчається за дуальною навчальною програмою більш незалежний, оскільки 

отримує невелику заробітну плату вже під час навчання. Однак на 

теоретичну підготовку він затратив набагато менше часу, ніж його однолітки, 

котрі навчалися за класичними навчальними програмами. Недоліком системи 

є те, що процес навчання організований дуже інтенсивно і часу на 

поглиблене вивчення предметів відведено мало. Учні не мають канікул, 

натомість їм надаються вихідні дні за рахунок відпустки. 

Дуальна система в установах освіти вимагає педагогів нового формату 

- педагогів тьюторів з акмеологічним вектором професійної спрямованості. 

Про подальший розвиток системи освіти в дуальному форматі можна сказати 

наступне: з одного боку, необхідно зберегти сформовану систему освіти, що 

реалізує спадкоємність принципів «від простого ― до складного», а з іншого 

«від загального ― до конкретного». Концепція дуальної системи освіти 

дозволяє інакше підійти до питання професійної підготовки педагога.

Визначаючи в загальному вигляді суть дуальної системи підготовки, 

слід зазначити, що вона підсилює практичну спрямованість підготовки 

фахівців шляхом інтеграції в навчальний процес великого обсягу виробничої 

практики, що значно підвищує професійну затребуваність і мобільність 

випускників. Разом з тим, впровадження дуальної системи передбачає 

принципову зміну організації навчального процесу, в основі якого 

раціональне поєднання протягом усього навчального року теоретичної 

підготовки та розширеної виробничої практики на підприємствах і в 

організаціях. 

Будівельна галузь є однією з найбільших в Україні. Але для розвитку 

вітчизняного будівельного бізнесу і реалізації міжнародних проектів 

українські будівельні компанії як і раніше продовжують відчувати брак 

висококваліфікованих, конкурентоспроможних, гнучких робочих кадрів. 

Досвід отриманий в результаті реалізації німецько-українського 

проекту «Професійна освіта для української будівельної галузі» відкриває 

нові перспективи для підготовки сучасних робітників з включенням останніх 

розробок в цій галузі, впровадженням інноваційних технологій у навчання, 

введенням нових сучасних професій та їх інтеграції, вирішення проблеми 

працевлаштування випускників, підвищення престижу професійно-технічної 

освіти, зрештою, в загальнодержавному масштабі – покласти початок 

вирішенню складних соціально-економічних питань, таких як безробіття 

молоді, людей з соціально незахищених верств населення, дітей-сиріт, 

біженців зі Східної України, дозволяє забезпечити будівельні компанії 

кваліфікованими кадрами, сприяє залученню іноземних інвестицій та виходу 

з економічної кризи.

При підготовці статті використані матеріали німецько-українського проекту 

«Професійна освіта для української будівельної галузі».

Источник: ЕЛЕНА КОНСТАНТИНОВНА ОСМОЛОВСКАЯ

Предыдущие статьи